भाईदूज का पर्व

bhai-dooj

दीपावली का पर्व दीपों की लडी के साथ पर्वों की लडी लेकर आता है और लोगों के जीवन को उल्लास से भर जाता है। इनके क्रम में पाचवां पर्व है ‘भाईदूज‘ जिसका दूसरा नाम ‘यम द्वितीया’ भी है। यम सूर्य देव के पुत्र थे और यमी उनकी पुत्री थी। दोनों में बहुत अधिक स्नेह था। बड़े होकर यम मृत्यु के देवता बने और यमी यमुना नदी के रूप में पृथ्वी पर आगई। उनका मिलना नहीं होता था। एक बार कार्तिक शुक्ल द्वितीया के दिन यम अपनी बहन यमुना के घर पहुँच गए तो बहन की खुशी का ठिकाना नहीं था। उसने भाई का स्वागत किया उनके मस्तक पर टीका लगाया और उन्हें मिठाई एवं पकवान खिलाये। यम ने यमुना को उपहार दिए। जब वे वहां से चलने लगे, तब उन्होंने यमुना से कोई भी मनोवांछित वर मांगने का अनुरोध किया। यमुना ने उनके आग्रह को देखकर कहा- भैया! यदि आप मुझे वर देना ही चाहते हैं तो यही वर दीजिए कि आज के दिन प्रतिवर्ष आप मेरे यहां आया करेंगे और मेरा आतिथ्य स्वीकार किया करेंगे। इसी प्रकार जो भाई अपनी बहन के घर जाकर उसका आतिथ्य स्वीकार करे तथा उसे भेंट दें, उसकी सब अभिलाषाएं आप पूर्ण किया करें एवं उसे आपका भय न हो। यमुना की प्रार्थना को यमराज ने स्वीकार कर लिया। बाद में यम ने कहा कि अब से आज के दिन इसे भाईदूज के पर्व के रूप में मनाया जाएगा। यह पर्व पारिवारिक जीवन में स्नेह और पावन भावनाओं का संयोजन करने के कारण अत्यधिक महत्वपूर्ण है। इस दिन भाई बहन मिलकर एक दूसरे की मंगल कामनाएं  करते हैं।

 – डॉ. शशि तिवारी, महासचिव, वेव्स-भारत  

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6 thoughts on “भाईदूज का पर्व

  1. Your article enlightened us by the mythological relevance of this festival but I want to know that in Rigveda (10.10) we find an interaction between Yama and Yami. That interaction sounds awkward in brother-sister relationship. Madam! is there any symbolic relevance of this interaction or Vedic Rishi symbolically wants to convey some concept?
    Thanks!

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  2. Good Question. Generally from Yama-Yami Samvad Sukta of Rigveda, people draw this point that at that time brother-sister relationship was different than present times. But if we study carefully the conclusion will be very clear. By its end, the Sukta emphasizes that Yama and Yami cannot be united. It means that Veda wants to teach through this dialogue that marriage should not be allowed between brother and sister.

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    • Thanks Mam!
      Well conveyed by Vedic Rishi. This means that this Rigvedic sukta is an ideal for the society and clearly draws a line in brother-sister relationship, which is otherwise can be a reason for genetic disorders in progeny.

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  3. This is a very interesting thread of discussion, and in view should be considered from multiple points of view, like sibling bonding, social context, family situations, and most importantly allegorical meanings.

    As Professor Tiwari points out sages perhaps meant to raise this issue and then address them in negative. It could also be considered that twins. as the Yama and Yami are supposed to be, may have an issue of impending separation as they grow up, and it is natural that one feels insecure, and may understand that marriage will keep them together. I recall my son could not understand why her sister needed to go far away to study rather than work in a local restaurant so that they could stay together.

    Oxytocin, the bonding hormones start playing a role of bonding in teenagers, and could be responsible for generating feelings. Teenage psychology need to be examined to extract meanings of these verses.

    Finally, I believe there are allegorical meanings in Yama and Yami story, which are generally the hallmarks of the Vedic literature.

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